KOMUNIKACJA

Sposoby na angażowanie grupy podczas zajęć.

Prowadzenie zajęć, wykładów, czy warsztatów to nie lada wyzwanie nawet dla wprawionego lektora. Pozyskanie zaangażowania grupy wymaga kilku sztuczek, wybitnych zdolności z dziedziny retoryki lub niesamowicie ciekawego tematu, który pochłonie słuchaczy. Co jednak trzeba zrobić, żeby przekazać wiedzę wartościową, acz trudną do przyswojenia. Co najciekawsze, sztuczek, które znajdziecie poniżej nauczyły mnie głównie dzieci. Są najbardziej wymagającymi słuchaczami. Dorośli zasną, wyjdą, zaczną przeglądanie Internetu. Dzieci, które rozpiera energia po prostu nasz wykład lub warsztat rozbroją.

Na początek – dobre wejście. Jak się zaprezentować?

  1. Przedstawmy się! Wiele osób o tym zapomina. Co, jeśli ktoś znalazł się na naszych zajęciach przypadkiem? Albo pomylił sale szkoleniowe? Przynajmniej kilka razy w życiu podczas studiów wpadałam do sali z brakiem przekonania, czy na pewno jestem na dobrym wykładzie. Rozwiejmy te wątpliwości np. pytaniem „Czy wszyscy wiedzą, że przyszli słuchać o zoopsychologii?”
  2. Pełne zaangażowanie, pewny krok, wchodzimy na salę szkoleniową „jak do siebie”. Paweł Tkaczyk zaskakuje słuchaczy podczas przedstawień wyjmując z zakątków sali ukryte wcześniej rekwizyty. Wymaga to przybycia na wykład wcześniej, jednak miny osób oglądających rekompensują czas poświęcony na przygotowanie niespodzianki.
  3. Uśmiech. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego ludzie, którzy patrzą na Was podczas wykładów mają tak kwaśne miny? Może oślepiło Was światło reflektorów, albo ogłuszył podmuch klimatyzacji i nieświadomie skrzywiliście się na widok ogromu ludzi lub sceny. Postarajmy się uodpornić naszą mimikę na wszelkie czynniki zewnętrzne.
  4. Brak okularów. Przynajmniej na wejściu. Po pierwsze nie odbije się światło i na zdjęciach z wykładu będziecie wyglądać bardziej pro! Po drugie, czy znacie portret któregokolwiek prezydenta Stanów Zjednoczonych w okularach? Jeśli tak, to jest tych portretów bardzo niewiele – wrzućcie je w komentarzach.
  5. Energizery. Zacznij wykład od energizera lub pytania aktywizującego. Podnosząc zainteresowanie w pierwszej minucie zwiększacie długość zaangażowania ogółem.
  6. Bądź aktywny – zadawajcie pytania w trakcie. Najlepiej personalnie. Jest kilka tricków na wyróżnienie osób z tłumu słuchaczy. „Pani z jasnymi włosami w pięknej czerwonej bluzce w motyle.” lub „Pan, który właśnie drapie się po głowie – chciałby Pan mi pomóc?” Najważniejsza zasada SEO mówi, żeby stosować zwroty strony czynnej! To samo tyczy się wykładu.

Tyle o początku i prowadzeniu, na co jednak zwrócić szczególną uwagę w kwestii merytorycznej? 5 powodów, dla których słuchacze z nami zostaną przez półtorej godziny bądź dłużej.

Doceniaj – chwal podczas wykładów jak najczęściej, ale rób to szczerze i uzasadniaj swoje sugestie.

Okazuj szacunek – niby oczywista sprawa, jednak nie zawsze stosowana przez wykładowców i lektorów. Postępuj w stosunku do swoich słuchaczy fair, traktuj ich poważnie i licz się z ich opiniami i sugestiami – buduj zaufanie poprzez działanie.

Wierz w możliwości słuchaczy – zaufaj swoim słuchaczom i daj im odczuć, że wierzysz w to, iż potrafią samodzielnie wykonać powierzone im zadania.

Wspieraj indywidualny rozwój – umożliwiaj wszystkim słuchającym zdobywanie nowych umiejętności i sprawdzenie tego podczas zajęć poprzez aktywne warsztaty i testy kompetencji.

Buduj dobrą atmosferę podczas zajęć – zachęcaj do życzliwości. Świętuj i podkreślaj, że budowanie wiedzy razem daje lepsze efekty, a udział we wspólnej nauce jest bardziej wartościowa.

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *